Aan welke eisen moet een bootslot voldoen voor de diefstalverzekering?

Een verzekeraar die instaat voor een diefstalverzekering, bijvoorbeeld van je boot, die wil te allen koste vermijden dat je voertuig wordt gestolen. Het is uiteraard zo dat zij dan de kosten dragen. Als je er rekening mee houdt dat er in Nederland jaarlijks ruim twaalfhonderd vaartuigen worden gestolen, dan kun je je al inbeelden dat verzekeraars dit soort diefstallen willen vermijden. Een bootslot met een degelijk keurmerk staat voorop in hun polisvereisten. Maar aan welke eisen moet een bootslot voldoen om een diefstalverzekering te krijgen?

aan welke eisen moet bootslot voldoen voor verzekering

> Gratis verzending op het gehele assortiment bootsloten!

Bewijs van diefstal

Hou er rekening mee, een verzekeraar betaalt geen schadevergoeding uit als je enerzijds:

  • Niet duidelijk kunt aantonen dat het gaat om een diefstal, wanneer er een vermoeden is van eigen schuld of kwade opzet zal de verzekering zeker niet uitbetalen. Bij vermoeden van kwade opzet kun je zelfs terechtkomen in een rechtszaak, opgelet hier dus!
  • Je boot niet correct hebt beveiligd en hij bij wijze van spreken zomaar "voor het stelen lag". Je moet duidelijk kunnen aantonen dat je alle mogelijke maatregelen hebt getroffen om je vaartuig te beschermen tegen diefstal.
  • Tip: Voorzie een degelijk bootslot met een keurmerk dat goedgekeurd werd door je verzekeraar. Bespreek dit met je verzekeringsmakelaar alvorens er eentje aan te schaffen. Wil je heel zeker zijn, ga dan op zoek naar een bootslot met het SCM-keurmerk.

> Bekijk ook onze disselsloten: vandaag bezorgd, morgen in huis!

SCM-keurmerk

SCM is een uitvoerende partij (voluit KIWA SCM). De regels waaraan het SCM-keurmerk moet voldoen worden namelijk opgesteld door CCV. Vervolgens test SCM de sloten op basis van de regels die door CCV zijn opgesteld. CCV is per april 2020 de nieuwe ‘schemabeheerder’ van SCM. De officiële benaming voor een SCM gekeurd slot is daarom “door KIWA SCM goedgekeurd, volgens het CCV Keurmerk Voertuigbeveiliging”. Voordat CCV schemabeheerder was, was VbV dit. Hierdoor zie je VbV nog vaak in polissen van verzekeraars terug. Grofweg wordt er een overgangsperiode van een jaar gerekend. Na een jaar zouden de polissen van verzekeraars aangepast moeten zijn. Ook zie je vaak nog sloten worden aangeboden met het VbV keurmerk. Op den duur zal dit verdwijnen en zullen sloten met het SCM keurmerk worden verkocht en worden goedgekeurd door de verzekering.

Wanneer je aan je verzekeraar kunt aantonen dat je je boot hebt uitgerust met diverse systemen, zoals een voertuig volgsysteem, alarmsystemen en een bootslot, dan kom je al veel sneller in aanmerking voor een correcte uitbetaling van je polis in het geval je vaartuig gestolen wordt.

Hou de bewijsstukken bij de hand van de installatie van dergelijke systemen en wees niet bang om wat extra budget uit te geven aan je beveiliging van je voertuig. Het komt steeds voordeliger uit om je boot goed te beveiligen én verzekeren dan wanneer de polis wordt afgewezen omdat je voor goedkopere beveiligingssystemen hebt gekozen zonder keurmerk. Want hier loop je het risico dat de terugbetaling van de verzekering wordt geweigerd.

Lees hier hoeveel boten er jaarlijks worden gestolen!