Hoe moeilijk is het om een kettingslot open te breken?

Een kettingslot wordt veelal gebruikt om fietsen te beveiligen. Ook andere voertuigen zoals scooters en motors kunnen beveiligd worden aan de hand van een kettingslot. Dit maakt het voor dieven een stuk moeilijker om je voertuig te stelen. Maar je wilt er natuurlijk wel zeker van zijn dat je fiets ook daadwerkelijk goed beveiligd is. Aan de hand van een aantal eigenschappen wordt bekeken hoe veilig een kettingslot is. Is het moeilijk om een kettingslot open te breken? En welke elementen zorgen er voor of een kettingslot daadwerkelijk je fiets adequaat beveiligd?

Hoe moeilijk is het om een kettingslot open te breken?

ART keurmerk klasse

Aan kettingsloten wordt een ART keurmerk toegekend. Hiervoor geldt: hoe hoger de klasse, hoe beter het kettingslot jouw voertuig beveiligd. Maar de klasse die voldoet voor jou, is tevens afhankelijk van het voertuig. Voor een fiets volstaat een kettingslot uit ART klasse 2. Wanneer je toch iets meer zekerheid wilt, kun je ervoor kiezen om een kettingslot uit ART klasse 3 te kopen. Een slot uit ART klasse 3 kan tevens gebruikt worden voor scooters. Voor motors wordt het aangeraden om minimaal te gaan voor een kettingslot uit ART klasse 4. Deze zijn vaak zwaarder dan 5 kilo, en daarom meer geschikt voor zwaardere voertuigen in plaats van je fiets. De ART klasse is een voor verzekeringsmaatschappijen een voorwaarde waar je aan moet voldoen. Het wordt dus ten zeerste afgeraden om een kettingslot zonder ART-keurmerk aan te schaffen, want deze zijn waarschijnlijk makkelijker open te breken.

> ART slot kopen: Tot 40% korting!

Het materiaal van de schakels

Een element waar speciale aandacht aan geschonken moet worden, zijn de schakels. Deze moeten van gehard staal zijn, anders wordt het voor dieven eenvoudiger om een kettingslot open te breken. Gelukkig is gehard staal gemakkelijk herkenbaar: deze hebben een goudkleurige kleur. Dit weert diefstal af, omdat het voor dieven over het algemeen bijna onmogelijk is om door het geharde staal heen te komen.

De dikte van de schakels

Daarnaast wordt een minieme dikte van 8 mm aangeraden, zodat het nog moeilijker wordt om het kettingslot open te breken. Hoe dikker de schakels, hoe moeilijker het wordt voor een delinquent om het kettingslot open te breken. Het heeft immers weinig zin om een kettingslot te plaatsen dat niet stevig is. Dan is het alsnog gemakkelijk voor dieven om het kettingslot open te breken. Kortom, zorg voor stevige schakels. Maak het een dief zo moeilijk mogelijk!

> Vandaag besteld = morgen in huis: Bekijk ook eens onze kabelsloten!

Anti-boorplaat in de cilinder

Dieven worden steeds creatiever wanneer het gaat om het plegen van een diefstal. En voor elk slot geldt, hoe stevig ook: het is te breken. Het punt is niet om het stelen onmogelijk te maken, maar om het zo moeilijk mogelijk te maken. Dit weert dieven af, maakt het ze erg moeilijk en vergroot de kans dat ze gesnapt worden. Een nieuwe truc die dieven gebruiken om kettingsloten open te breken, is het gebruik van een boor. Een anti-boorplaat in de cilinder zorgt er voor dat dit geen mogelijkheid meer is voor de fietsendief. In combinatie met alle andere elementen waar je op kunt letten, kun je er zeker van zijn dat je kettingslot niet zomaar open te breken is.

Waar moet je dus op letten bij een kettingslot?

  • Check het ART keurmerk.
  • Bekijk het materiaal en de dikte van de schakels.
  • Let op extra diefstalwerende elementen, zoals een anti-boorplaat in de cilinder.

Lees ook: Hoe moeilijk is het om een ringslot open te breken?